parallax background

Terugkijken
om te leren

Vooruitkijken
om te groeien

Het leiderschap van mensen versterken en de menselijkheid van leiders vergroten

Als kleine jongen was ik al bezig met de ontwikkeling van mijzelf van anderen. Dat deed ik door goed waar te nemen en daarna te gaan doen. Steeds vanuit een nieuwsgierigheid om meer te ontdekken.. een stukje verder, om te zien hoe het achter de volgende heuveltop eruit ziet

Vanuit mijn onderwijskundige achtergrond bleef ik bezig gericht op het ontwikkelen van mijzelf en anderen. Van het ontwerpen van programma's tot het uitvoeren ervan. In 2013 zette ik de stap naar zelfstandigheid... een stukje verder... Ik begon mijn bedrijf - LichtTonen - waar ik (persoonlijk) leiderschap in het licht zet. Vanuit LichtTonen begeleid ik diverse programma's als 100 Dagen Groei en Because I Care 
Mijn missie: het leiderschap van mensen versterken en de menselijkheid van leiders vergroten.

Als coach heb in inmiddels vele mensen mogen begeleiden in hun ontwikkeling. Of het nu gaat om een volgende stap in je loopbaan, vraagstukken in je persoonlijke ontwikkeling of uitdagingen die je als leider/leidinggevende tegenkomt. Ik ervaar het als een voorrecht om een tijdje met iemand op te mogen trekken. Samen... een stukje verder om te zien hoe het er achter jouw heuveltoppen uitziet.

In mijn coaching maak ik gebruik van diverse invalshoeken waarin ik ben opgeleid:

Systemisch Werk
Transactionele Analyse
Neurolinguïstische Programmeren

Thema Gecentreerde Interactie
Profile Dynamics (drijfveren)
Appreciative Inquiry

Ervaringen van deelnemers:

  •  Je sluit aan op mijn energie en brengt ook jezelf in zonder dat het alleen over jou gaat.

    Je stelt je niet 'boven' je coachee. Deze gelijkwaardigheid is erg fijn.

  •  Je stelt krachtige vragen en je geeft rake reflecties op mijn gedrag, stijl en woordgebruik.

    Dit is heel helpend bij het ontrafelen van mijn onbewuste neigingen en patronen.

  • Je ervaringsgerichte interventies zijn afwisselend en verhelderend.

    Soms confronterend, maar het raakte altijd mijn vraag

  • Je neemt waar zonder oordeel en checkt je waarnemingen bij mij.

    Ook bij heftige zaken blijf je rustig en geduldig. Dit geeft mij veel vertrouwen om mijzelf in te brengen.

Mijn aanpak: pacer van persoonlijke groei

Wanneer ik hardloopmaatjes pace tijdens wedstrijden loop ik ten dienste van de ander, op een afgesproken tempo, richting een gewenste tijd of doel. Tijdens het lopen vraagt dit continue afstemming, vertrouwen geven en uitdagen.
Dit doe ik ook als coach: ik breng mezelf in, ik loop met je mee. Ik geef vertrouwen en ik daag je uit. Ik nodig je uit terug te kijken om te begrijpen en vooruit te kijken om te groeien. En ik reis mee tot het punt waarop jij zelf verder kunt gaan.
Daarmee werk ik ervaringsgericht ('Ervaren is weten'). Dat kunnen ervaringen zijn die je opdoet tijdens de coachsessie d.m.v. interventies die ik inzet (denk aan een opstelling of een visualisatie). Of je neemt jouw inzichten mee in de praktijk om ze daar te ervaren en de uitkomsten daarvan weer mee terug te brengen in de coachsessie. 

Wat je van mij kunt verwachten

Landen & Afstemmen: ik sluit aan op wat jij inbrengt en koppel dit steeds aan de rode lijn van jouw coachdoel
Rust & Oordeelloos: een veilige omgeving waarin jij leert in vertrouwen op jezelf stappen te zetten.
Hier & Nu: wat je vraag ook is, hoe je daarmee omgaat is ook aanwezig in ons contact. Ik maak je hier bewust van zodat jij in de praktijk nieuwe keuzes kunt maken.
Hart & Hoofd: ik combineer intuïtieve interventies met praktische handvatten en modellen.
Humor & Scherpte: humor geeft lucht als processen diepgaan zijn of dichtbij komen. Daar is zeker ruimte voor!

 

Van onderwijzen naar ontwikkelen

Tijdens mijn studie liep ik stage en gaf ik bewegingsonderwijs aan de gehele basisschool. Op een dag was groep 6 lekker aan de slag bij verschillende onderdelen. Een belangrijke regel van mij luidde dat je gelijk ging zitten wanneer ik op mijn fluitje blies. En wanneer ik dat doe, draai ik mij om en zie Edwin bijna boven in het touw zitten. Edwin was deel van een gezette tweeling die niet graag naar de gymles kwam. Maar dit keer zie ik zijn teleurstelling omdat hij bijna boven is en eigenlijk moet stoppen. Ik zie het, ik zie hem en ik zeg de groep om te kijken hoe hij het touwklimmen voordoet. De groep gaat zitten en Edwin gaat verder. Zijn hoofd is rood van inspanning en van alle aandacht, maar hij haalt het plafond en onder applaus laat hij zich naar beneden zakken. Zijn trotse blik doet mij beseffen dat hij hier veel meer heeft geleerd dan het kunstje van touwklimmen. Én het doet mij beseffen dat dit is wat ik wil:

Ik wil niet onderwijzen, ik wil ontwikkelen.

 

Vraag hier een vrijblijvend intakegesprek aan!